تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 20:08
60 بازدید
کد خبر : 208088

برای کنترل تورم باید مسکن به اولویت اول حوزه اقتصاد تبدیل شود

برای کنترل تورم باید مسکن به اولویت اول حوزه اقتصاد تبدیل شود

به گزارش ایلنا، سید علی قاسمی در مراسم روز ملی بسیج اساتید که در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: در شعار سال جاری مسئله اقتصاد کاملا مشهود بوده و تبیین اقتصاد در این بین نیز بسیار حائز اهمیت است. مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر تولید

برای کنترل تورم باید مسکن به اولویت اول حوزه اقتصاد تبدیل شود

به گزارش ایلنا، سید علی قاسمی در مراسم روز ملی بسیج اساتید که در سالن اجتماعات پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: در شعار سال جاری مسئله اقتصاد کاملا مشهود بوده و تبیین اقتصاد در این بین نیز بسیار حائز اهمیت است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر تولید به خوبی رشد پیدا کند مهار تورم اتفاق می‌افتد که البته اگر این اتفاق نیفتد ما شاهد فرآیند معکوسی خواهیم بود.

این مسئول عنوان کرد: تعیین شعارهای سال از سال ۹۵ با محوریت اقصادی نشان می‌دهد در منظومه فکری رهبر انقلاب رفع معیشت، اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه دارد. و حل معضل اقتصادی مطرح است و تورم نیز یک معضل محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در ۲۸ اسفند ماه سال گذشته مسئولان برای تحلیل‌های اقتصادی گرد هم آمدند که در آن جلسه پیش‌بینی شد میزان تورم در سال جدید ۴۳ تا ۴۵ درصد خواهد بود که اگر ارز، پایه‌های انرژی و قیمت‌ها تغییر کند این رقم افزایش می‌یابد و ما باید روند کاهشی داشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه تورم با اقتصاد عجین شده است، عنوان کرد: در ایران محاسبه تورم به این شکل است که ۳۸۴ قلم کالا و خدمات را بانک مرکزی در ۱۲ سبد بررسی کرده و وزن می‌دهد در این سبدها ۹۴ مورد خدمات و ۱۰۴ قلم غذا وجود دارد که اگر مجموع قیمت کالا بالا برود باعث تورم می‌شود اما اگر چند قلم تغییر قیمت داشته باشد گرانی اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید براینکه درحال حاضر اقلام گران می‌شوند و تورم تغییری ندارد، یادآور شد: سه سبد مسکن با وزن بیش از ۳۷ درصد، غذا ۲۶ درصد و حمل و نقل ۵/۹ جزء سه اولویت اصلی تورم هستند که برای کم کردن تورم باید اولویت با این سه سبد باشد.

قاسمی افزود: در ادامه مطرح کرد: آموزش، مخابرات، فرهنگ و سایر موارد قابل کنترل بوده و کمترین تورم مختص به دخانیات است و ما باید مالیات را بر دخانیات افزایش دهیم تا سایر موارد جبران شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: ۴ دهه پیش تورم در دنیا زیاده بوده و حدود ۷۸ کشور تورم داشتند اما مسئله را مرتفع کردند و این تعداد به ۵ کشور رسید که ایران جزء آن است اما ایران جزء ابر تورم قرار نخواهد گرفت چنانچه در اوج جنگ جهانی دوم با شرایط نامساعد درصد تورم ایران ۱۱۰ بود و ما هیچگاه در جایگاه ابرتورم قرار نمی‌گیریم.

وی با تاکید بر اینکه برون رفت از تورم در دو روش اقتصادی و رفتاری خلاصه می‌شود، عنوان کرد: یکی از راه‌های برون رفت از تورم داشتن انضباط پولی و مالی است، بودجه باید به نحوی باشد که دچار کسری نشود و به قدری مالیات دریافت شود تا هزینه تورم تامین شود که این طرح در سایر کشورها اجرا شده و موفق نیز بوده است.

 قاسمی با بیان اینکه اگر کسری بودجه اتفاق بیفتد پس از آن انحراف بودجه رقم می‌خورد، تصریح کرد: دولت در حوزه مالیات خوب عمل کرده است و داشتن حساب واحد نهادهای دولتی از جمله اقدامات دولت بود که به آزادسازی ۲۰۰ همت منجر شد.

این مسئول کاهش تورم را هدایت نقدینگی به سوی تولید دانست و گفت: در حوزه رفتاری باید گفت ۸۰ درصد اموال ایرانی‌ها در ملک و مسکن تعریف می‌شود و در این شرایط می‌توان مطرح کرد که تورم با ایرانی‌ها سازگار است و باتوجه به اینکه مسکن وزن بالای تورم است و در کشورهایی همچون ایران و کوبا تعداد مسکن از خانوار بیشتر است راه کاهش تورم کالای داغ است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.