تاریخ انتشار : یکشنبه 5 شهریور 1402 - 18:20
34 بازدید
کد خبر : 208139

​۴۴ طرح جهاد کشاورزی قزوین در هفته دولت افتتاح می‌شود

​۴۴ طرح جهاد کشاورزی قزوین در هفته دولت افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نشست خبری رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین عصر امروز با حضور معاونین این سازمان به مناسبت هفته دولت در سالن جلسات باغستان برگزار شد. محمدحسین علایی در این نشست گفت: بخش مهمی از اشتغال توسط بخش کشاورزی ایجاد می‌شود، بهترین نوع کشاورزی مدرن هم از قزوین آغاز شده است.

​۴۴ طرح جهاد کشاورزی قزوین در هفته دولت افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نشست خبری رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین عصر امروز با حضور معاونین این سازمان به مناسبت هفته دولت در سالن جلسات باغستان برگزار شد.

محمدحسین علایی در این نشست گفت: بخش مهمی از اشتغال توسط بخش کشاورزی ایجاد می‌شود، بهترین نوع کشاورزی مدرن هم از قزوین آغاز شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: در کشور صرفا سه دشت متمرکز وجود دارد که دشت قزوین یکی از آن‌ها است و تمام تلاش ما افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی است.

این مسئول ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای خواهیم داشت که درحال حاضر ۵۰۰ هکتار آن عملیاتی شده و باید در راستای توسعه گلخانه‌ها حرکت کنیم.

تغییر الگوی کشت مورد تاکید قرار دارد

وی عنوان کرد: قزوین در رفع تداخلات اراضی حرف اول را می‌زند و ما به نقاط سخت کار رسیده‌ایم؛ اراضی کشاورزی ما به لحاظ نقشه و سند فاقد حدنگار بوده که این موضوع در کنار الگوی کشت مد نظر قرار دارد.

عطایی اظهار کرد: ستاد احیا و پایدارسازی دشت قزوین فعالیت خود را آغاز کرده و تغییر الگوی کشت، حفظ منابع آبی و افزایش بهره‌وری در این راستا اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: وقتی در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کمی صورت می‌گیرد باید از منابع موجود استفاده کرد که مشکلاتی مانند کاهش راندمان و افت منابع آب و خاک را در پی خواهد داشت، از این رو سرمایه‌گذاری در بخش گلخانه‌ها و زیرسطحی مورد توجه قرار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بارندگی امسال ۱۰ درصد کاهش داشته که این میزان در بلند مدت

۴۳ درصد کاهش داشته، باوجود این میزان تولید گندم دیم افزایش پیدا کرده و در مرز رسیدن به ۱۹۰ هزار تن است.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۱۰۰ پلاک از اراضی قزوین مشمول رفع تداخل است و تاکنون حدود ۶۵۰ پلاک رفع تداخل شده است.

برای انتخاب سرمایه‌گذار در بخش گلخانه‌ها باید دقت شود

این مسئول بیان کرد: حدود ۱۰ هزار هکتار اراضی باغی زیتون داریم که همه آن‌ها بارور نیست، ۲۵ میلیون لیتر معکب تخصیص منابع آبی داشتیم که حدود ۴۵ درصد آن صرف باغات قدیمی شد.

وی ادامه داد: ۱۸ آبان سال گذشته درخصوص واحدهایی که مجوز دامداری دارند اما سبزی و صیفی‌جات کشت می‌کنند مطرح شده بود و بنا شد توسط اکیپ‌های گشت و بازرسی این موضوع بررسی شود، درحال حاضر هیچ آب جدیدی به صنایع تخصیص داده نمی‌شود و آب زراعت موجود در راستای افزایش بهره‌وری مصرف می‌شود.

عطایی ادامه داد: در حوزه گلخانه‌ها برای هر هکتار ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، استقبال برای سرمایه‌گذاری خوب است اما باید در شناسایی اهلیت افراد دقت کنیم، در فاز دوم نودهک ۴۰۰ هکتار زمین واگذار خواهد شد.

وی بیان کرد: در یک ماه اخیر کمبود آرد نداشتیم و در حوزه نظارت هم شبانه روز تلاش می‌شود، برای افزایش کیفیت آرد تلاش شده آردها مخلوط شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی در قالب قرارگاه امام حسن(ع) آغاز نشده است.

وی عنوان کرد: تاکنون ۵۸ درصد مطالبات گندم‌کاران در استان براساس کیلویی ۱۵ هزار تومان و ۶۷ درصد هم براساس ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.